American Painter, 1783-1861
American painter. After attending a country school and working on his father farm, he decided at the age of 16 to become an artist. He took lessons from Joseph Steward (1753-1822), a retired minister who operated a portrait studio in Hartford, CT. Waldo opened his own studio in Hartford in 1803, before moving on to paint portraits in Litchfield, CT, and Charleston, SC. In 1806, bearing letters of introduction to Benjamin West and John Singleton Copley, Waldo travelled to London, where he studied at the Royal Academy. His portrait of Mr M Dougle (untraced) was shown at the Royal Academy in 1808. Related Paintings of Samuel Lovett Waldo :. | Maria Clarissa Leavitt | David Leavitt | Mrs James K Bogert Jr | Prague | Maria Clarissa Leavitt | Related Artists:
Edward Sherrif CurtisAmerican Photographer , b.1869 d.1952
MILLET, FrancisqueFrench Baroque Era Painter, 1642-1679
French painter. The little that is known about his life is derived from the chapter on Flemish, German and Dutch painting in Le Comte's work (1699). His oeuvre remains ill-defined, in part because he seems never to have signed his paintings and in part because after his death (by poisoning) both his son Jean Millet (c. 1666-1723) and later his grandson Joseph Millet (c. 1688-1777) took the name Francisque and continued to paint landscapes in his style. The firmest point of reference for attributions to Millet is a series of 28 engravings after his works made by one Theodore, possibly a pupil. They are all landscapes, some with religious, mythological or heroic genre subjects,
ulrica paschUlrika Pasch började måla 1756 men hade tidigt tillsammans med sin bror fått undervisning av fadern. Hon blev hushållerska åt en släkting, men målade på fritiden. Under en tioårsperiod försörjde hon sin pappa och syster som professionell porträttmålare i Stockholm innan hennes bror återvände från sina studier utomlands 1766, då de började arbeta tillsammans. Deras samarbete beskrivs som harmoniskt och de valdes båda in i konstakademien 1773. Hon var inte den första kvinnan som valdes in i akademin, men hon var den första kvinnliga yrkeskonstnären som blev vald. Hon ska ha målat detaljerna på broderns tavlor, som klädesdetaljer och liknande. Ulrika hade en framgångsrik karriär och målade ofta porträtt av kungafamiljen och hovet. Hon ansökte dock upprepade gånger förgäves för en pension. Systern Helena Lovisa (1744-96) hushållade åt sina syskon.
Trots att det sägs att hon själv var en ödmjuk person som aldrig framhävde sitt arbete, så är hon en av få kända självförsörjande kvinnliga yrkeskonstnärer i Skandinavien före artonhundratalet.